PRODUKTER
KONTAKT OSS
OBOS Partnerlogo

Kubikkmeterhuset 5.-10. Trinn Oppgave 8 Måljakt med Desimaltall for Lengdeenheter?

Trinn: 5.-10.
Mål: Lære om målenheter og skriftliggjøring av disse på desimalform
Begreper: Måleenheter for lengde som cm, dm og m – utvidet form
Utstyr: Målebånd og ark med oppgaver

Fra Fagfornyelsen 2. trinn: Representere og bruke brøk, desimaltal og prosent på ulike måtar og utforske dei matematiske samanhengane mellom desse representasjonsformene

Oppgave

1. Før dere starter med selve oppgaven, er det fint å starte økta med en kort introduksjon hvor dere diskuterer hvordan vi ofte snakker om lengdemål i hverdagsspråket.

For eksempel: Når vi skal si hvor høy vi er, forkorter vi dette til jeg er 1-66 (som betyr at jeg er en meter og 66 cm eller jeg er 1,66 m eller jeg er 1 meter, 6 dm og 6 cm eller jeg er 166 cm).

Når vi skal si hvor lang veggen er, sier vi: 12-50 (som betyr at veggen er 12 meter og 50 cm, 12,5 meter og 12 meter 5 desimeter og 0 cm).

2. Bruk skjemaet med oppgavene og gå på måljakt!
Klikk her for utskriftsversjon.

Gode spørsmål:

  • Hvordan kan vi si 235 cm på mange forskjellige måter? 3,45 m? Fortsett med flere lignende spørsmål!
  • Hvilken er mest? 1,14 eller 1,07? Husk å si hele tallet høyt og dele inn i 1 hel, 1 tidel og 4 hundredeler
  • Knyttet til lengde: 1,14 meter er det samme som 1 meter, 1 dm og 4 cm
  • 1,07 m er det samme som 1 m, 0 dm og 7 cm!
  • 2,45 m = 24,5 dm = 245 cm

Tips: La elevene være med på å lage flere måljakter med skriftliggjøring på ulik utvidet form. Kan du gjette hvor dette kan være i Kubikkmeterhuset? (sammen med et tall for en lengde).

Løsning

Oppsummering/refleksjon: Når elevene er ferdig med å gjennomføre oppgaven ute, kan dere samle dere enten ute eller inne, for å gjennomgå oppgaven. Diskuter hva som kan være for eksempel: 1,07? 1,14? Det er mange elever som tror at 1,14 er mindre enn 1,07. Da er det viktig at vi leser og sier dette som 1 m 14 cm, evt 1 m, 1 dm og 4 cm. Dette vil forbygge misoppfatninger i forhold til desimaltall. Lengdemålinger er veldig gode for å gi praktiske erfaringer med dette!

Snakk med elevene om hvor viktig det er at dere i en periode vil bruke helt spesifikt språk når dere snakker om desimaltall og lengder. I stedet for å si 2,45 m vil dere si 2 hele meter, 4 tidels meter og 5 hundredelsmeter. Poengter at en hel meter er 100 cm, da blir 5 cm fem hundredeler av en meter. Vis dette ved bruk av et målebånd. Dere kan også skrive det slik at 2,45 m er det samme som 24,5 dm, eller 2 m, 4 dm og 5 cm. Ved å gjøre dette mange gjentatte ganger, vil elevene lettere kunne forstå plassverdisystemet, noe som er viktig for å forstå desimaltall og som igjen har en sammenheng til å forstå lengdeenheter.