Personvern og behandling av personopplysninger

Som kunde hos Søve ønsker vi at du skal føle deg sikker på at vi gjør vårt ytterste for at dine personopplysninger skal behandles på en trygg, riktig og god måte i samsvar med personopplysningsloven og EUs personvernforordning.

Under følger en forklaring på hvordan og hvorfor vi samler inn data om våre kunder, samt brukerne av nettsiden vår, samt til hvilket formål vi benytter denne informasjonen.

Hvem er behandlingsansvarlig:

Søve AS, ved Martin Uteng, er ansvarlig for behandlingen av opplysninger som kan knyttes til deg som privatperson.

Hva er formålet:

Opplysningene som innhentes om deg benyttes til tekniske, analytiske, lovpålagte og markedsførings- og kunderelaterte formål.

  • For å oppfylle avtaler med kunder og våre brukere, herunder levere de tjenester som forespørres og administrere kunde- eller brukerforholdet
  • For å kunne forbedre nettsidens funksjonalitet, brukeropplevelse og innhold, samler og analyserer vi data om din og andre brukers atferd.
  • For å kunne gi deg relevante tilbud, tilpasset innhold i andre kanaler og annonsenettverk, som Facebook og Google, benytter vi informasjonskapsler utstedt av tredjepart.
  • Kunne komme i kontakt med deg i forbindelse av tilbud eller markedsføring av våre produkter eller tjenester.

Hvilke personopplysninger behandles?

Søve behandler følgende kategorier av personopplysninger:

  • Navn/etternavn
  • Adresse
  • Postnummer
  • Poststed
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Samtykker
  • Formål
  • Meldinger
  • Kilde for henvendelse
  • IP-adresser

Hvor hentes opplysningene fra?

Når du er kunde eller bruker hos oss vil vi innhente personopplysninger om deg i hovedsak fra deg selv, blant annet i den grad dette er nødvendig for å overholde vår avtale med deg og det regelverk som gjelder.

Hovedformålet med vår innsamling, registrering og behandling av personopplysninger er å forvalte, administrere og følge opp deg som kunde, bruker og interessent på en best mulig måte.

Når du bruker nettsiden vår, herunder selv fyller inn informasjon på vår nettleser eller i våre applikasjoner, vil vi behandle personopplysninger om deg. Når du besøker nettsiden vår registrerer vi også informasjon om deg og din aktivitet i en såkalt cookie eller informasjonskapsel, og i noen tilfeller IP-adressen din. En cookie er en liten tekstfil som lagres i internminnet til nettleseren din. Videre innhenter og lagrer vi opplysninger fra eventuelle bestillings- og kontaktskjemaer du selv fyller ut.

Forutsatt at disse ikke er strengt nødvendige for at nettsiden eller våre tjenester skal fungere vil vi alltid be deg om samtykke før vi legger cookies/informasjonskaplser i nettleseren din.

Vår nettside inneholder et personvernsenter som påvirker hvordan vi behandler dine personlige data og cookies. Ved å bruke personvernsenteret, kan du selv styre hvordan du ønsker vi skal behandle dine personopplysninger.

Er det frivillig å gi fra seg opplysningene?

Det er frivillig å avgi personopplysninger til oss, og du har ingen plikt til å oppgi personopplysninger. Men skal vi kunne håndtere deg som kunde eller bruker av våre tjenester, og holde deg orientert om våre tjenester og produkter, har vi behov for å innhente og lagre visse opplysninger om deg.

Om du benytter deg av våre bestillings – eller kontaktskjemaer på nettsidene, lagrer vi informasjonen i maksimalt to måneder for å kunne behandle din forespørsel. Om du blir kunde av oss, så lagrer vi nødvendige opplysninger om salget så lenge kjøpsloven krever det.

Utleveres opplysningene til tredjeparter?

For å gi deg en bedre brukeropplevelse på nettsiden vår, samt relevant markedsføring i andre kanaler som Facebook og Google, benytter vi informasjonskapsler utstedt av tredjepart. Disse settes ikke uten samtykke som nevnt tidligere.

Les om hvilke cookies vi bruker og til hvilket formål her

Hvordan slettes og arkiveres opplysningene?

Vi vil slette eller anonymisere personopplysninger om deg når vi ikke lenger har et gyldig formål og behandlingsgrunnlag for å behandle opplysningene.

Dersom vi behandler personopplysninger for å oppfylle en rettslig forpliktelse, eksempelvis lagringsplikten i bokføringsregelverket, skal opplysningene slettes når forpliktelsen er oppfylt. Dette med mindre vi har andre lovlige grunner til å oppbevare opplysningene.

Personopplysninger som behandles for å ivareta en berettiget interesse for virksomheten skal slettes når det ikke lenger er mulig å dokumentere en berettiget interesse som må veie tyngre enn hensynet til den registrerte. Dette kan for eksempel være fordi behovet for opplysningene ikke lenger er like sterkt, eller fordi opplysningene etter en tid blir utdaterte.

Å behandle dine personopplysninger trygt og sikkert er helt sentralt for vår virksomhet. Vi bruker egnede tekniske, organisatoriske og administrative sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen mot tap, misbruk, utilsiktet tilgang, utlevering, endring eller ødeleggelse.

Kontaktpunkt Lagres Lagringstid
Footer Database i WordPress og mail Om ikke et kundeforhold blir opprettet slettes dette innen 2 mnd
Forespørsel Database i WordPress og mail Om ikke et kundeforhold blir opprettet slettes dette innen 2 mnd
Kontakt oss Database i WordPress og mail Om ikke et kundeforhold blir opprettet slettes dette innen 2 mnd

 

Hvilke rettigheter har den registrerte og hvilket lands lovverk gjelder?

Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.

Du kan lese mer om innholdet i dine rettigheter på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no

Spørsmål eller anmodninger om innsyn i opplysninger som er registrert om deg eller utøvelse av andre rettigheter, kan rettes til vår kontaktperson under.

For å ta i bruk dine rettigheter bes du om å sende en epost til vår kontaktperson. Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg.

Du kan til enhver tid trekke tilbake eventuelle samtykker til behandling av dine personopplysninger. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å ta kontakt med vår kontaktperson (se kontaktdetaljer under).

Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

Dersom du mener at vi behandler personopplysninger i strid med regelverket kan du også rette en klage til Datatilsynet (post@datatilsynet.no).

Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider:

www.datatilsynet.no.

Hvordan sikres opplysningene?

Vi har i vår behandling av dine personopplysninger stort fokus på sikkerhet og kontroll knyttet til registrering og behandling av opplysningene.

Vi arbeider systematisk med å ivareta tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger mot uautorisert tilgang og bruk, samt fra å bli ødelagt eller slettet. Vi vurderer fortløpende risikoen for svikt og avvik i våre sikkerhetssystemer og rutiner.

Data lagres på sikre servere som tilfredsstiller standardkrav til IT-sikkerhet. Tilgang til personopplysninger er regulert og begrenset til våre medarbeider og samarbeidspartnere som har behov. De som har tilgang har signert taushetserklæring.

Når du kommuniserer med oss via våre nettsider er all kommunikasjon basert på SSL. Secure Sockets Layer (SSL) er kryptografiske protokoller som gjør at all kommunikasjon via nettsiden er sikker. Opplysningene du eventuelt legger igjen vil bli lagret på sikre servere bak en brannmur som ivaretar våre krav til sikkerhet.

Kontaktinformasjon:

Søve AS

Adresse: Grønvoldvegen 290, 3830 Ulefoss

Org. nr.: 952 510 413

Martin Uteng

martin@sove.no

+47 35 94 65 65

Ønsker du å bli slettet fra vår database? Last ned vår sletterekvisisjon.

Siden er sist oppdatert 22.02.2022