PRODUKTER
KONTAKT OSS
OBOS Partnerlogo
SØBO Sørlandet boligbyggelag LOGO

OktaSpace 2 – 6 år Oppgave 1: Vi Drar til Månen!

Alder: 2 – 6 år
Læringsutbytte: Vi skal lære om tall, telling, og mengde. Vi skal sortere etter forskjellige kriterier, som størrelse og form.
Begreper: tallord, telleregle, opp og ned, størrelse, stor, større, størst, sortering og antall.
Utstyr: OktaSpace

Fra Fagfornyelsen: Måle og samanlikne storleikar som gjeld lengd og areal, ved hjelp av ikkje-standardiserte og standardiserte måleiningar, beskrive korleis og samtale om resultata

Oppgave

Tips! Vi bør telle med barna ofte og med variasjon. Telle med en og en om gangen opp og ned. Telle fra et tall med en eller flere opp og ned. Det er mulig å tilpasse innhold i måneferden til andre områder i matematikken. For eksempel romforståelse og mønster. Vi kan forklare og sette ord på hvor steinene barna skal lete etter ligger, for eksempel. Eller vi kan legge mønster med steinene. Litenstor-liten-stor. Mønster handler om gjentagelse og repetisjon.

1. Vi skal reise til månen! Der skal dere lete etter månesteiner. Alle må ta plass i og på romskipet.

2. Nå må vi telle ned for utskyting: 10 – 9 – 8 – 7 … 0!

3. Det rister og vi må holde oss godt fast!

4. Det tar lang tid å reise til månen. Mens vi reiser kan vi utforske romskipet, dere kan ta 3 runder.

5. Vi nærmer oss månen. Vi må sette oss på plass igjen og gjøre oss klare for landing.

6. Vi er vektløse på månen. Vi må bevege oss som om vi ikke veier noe.

7. Plukk månesteiner, som vi kan ta med ned på jorda.

8. Vi skal ned igjen på jorda. Nå må vi igjen telle ned for utskyting: 10 – 9 – 8 – 7 … 0!
Vi skytes ut i rommet.

9. Vi er vel hjemme! Vi samles rundt OktaSpace, og teller månesteiner

Spørsmål til barna:

1. Hvor mange steiner har dere har funnet?

2. Var det noen som fant akkurat like mange?

3. Fant en stein det bare var en av?

4. Hvor mange steiner har vi til sammen?