Hinderløype til skolegården – akkurat slik barna ønsket
Når skolegården på Sem skole skulle oppgraderes fikk elevrådet i 5-7 trinn beskrive hva de ønsket. Elevene laget deretter fine tegninger på hva slags apparater de ønsket seg.
![Sem skole elevråd](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/08/Forslag-fra-6.trinn96_Page_3-edited-scaled.jpg)
Søve utarbeidet et forslag til aktivitetsanlegg utformet som en hinderløype ut i fra barnas ønsker og behov. Hinderløypa ble utformet sammen med idrettspedagog.
![Illustrasjon til Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/08/Losningsbeskrivelse-illustrasjoner-produktark-tilbud3_Page_34-scaled.jpg)
En hinderløype trener balanse, koordinasjon og motorikken
Allsidighet og balanse er viktig fordi den inngår i nesten alle typer bevegelser som involverer oppreist stilling. Balanse-og koordinasjons trening er viktig for alle. God balanse forebygger skader, og gir generelt bedre helse og mobilitet.
«Jeg liker aktivitetsløypa, fordi den gjør at vi vil være aktive, og fordi den passer for alle»
![Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DJI_0243-1024x576.jpg)
Glittertind – en hinderløype i seg selv
Den sammenhengende hinderløypa Glittertind er et kombinasjonsapparat. Det betyr at det er mange aktiviteter i apparatet, og elementene kan brukes som en del av løypa, eller som enkeltstående element. Det er viktig at barna skal bli utfordret motorisk, både innen klatring, koordinasjon, styrke, balanse, kondisjon og smidighet. Funksjonene i Glittertind utfyller hverandre når det gjelder aktiviteter.
Klatreapparatet har plattformer hvor barna enten kan forberede seg til neste aktivitet, eller ta en pust i bakken sammen med venner. Disse pusterommene legger til rette for sosial samhandling.
Glittertind har flere veier opp og ned. Dette gir rom for at flere kan være delaktige samtidig, med utgangspunkt i eget ønske eller fysikk.
![Sem skole klatreapparat](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DSC00132.jpg)
![Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DJI_0237-1024x576.jpg)
«Det er gøy og utfordrende å bruke aktivitetsløypa! Vi kan lære nye ting hele tiden. Noen forteller at de har utfordret seg selv og blitt modigere. Supert at det er mer å gjøre i skolegård 3»
Anleggsarbeider og montering
Anleggsgartnermester Håkonsen og Sukke landskapsentreprenør har gjort nødvendige grunnarbeider og montering av lekeapparater med korrekte sikkerhetsavstander i henhold til NS EN 1176 forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr. Videre har de stensatt med storgatestein og sådd rundt hinderløypa.
![Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DSC00168.jpg)
![Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DSC00160.jpg)
![Sem skole](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/05/DSC00155.jpg)
Vi gratulerer Sem skole med en riktig så flott oppgradering av skolegården!
Vår kontaktperson for dette prosjektet
![David Stokke](https://sove.no/wp-content/uploads/2022/06/David-stokke-4.jpg)
David Ian Stokke
Oslo, Vestfold, Telemark, Agder
David har over 13 års erfaring i bransjen og brenner for å skape optimale uterom som er til glede for alle. God kommunikasjon og service er viktig for David.